Способи римування, види рими

Парне: ААББ.

З голоду й нужди вмирає мужик,
Крадіж, рабунки, весь край – один крик.
Мати вбиває голодну дитину.
Батько кидає кохану родину

(І. Франко)

Перехресне: АБАБ.

Я хочу на озеро Світязь,
в туман таємничних лісів.
Воно мені виникло звідкись,
у нього сто сот голосів.

(Ліна Костенко)

Кільцеве, охоплююче, оповите: АББА.

Це  ж  нею  дихав  і  сміявся  світ,  
Це  ж  їй  молились  зграї  лебедині.  
Їй,  що  вродилась  у  прибрежній  піні  
І  що  міцніша  за  міцний  граніт

(Максим Рильський)

Наскрізне, монорима, монорим — вірш, у якому всі рядки пов’язані однією римою: АААА…

Здається, часу і не гаю, 

а не встаю, не встигаю! 

Щодня себе перемагаю, 

від суєти застерігаю, 

і знов до стрічки добігаю, 

і знов себе перемагаю, 

і не встигати не встигаю, 

і ні хвилиночки ж не гаю! 

Там тополі у полі, на волі…
(П. Тичина)

Біліли зорі, мов кульбаба,

і місяць ріс, мов молочай;

як поле ширшало під вітром,

коні прийшли до водопою

(Патриція Килина).

Види рими

1. 

Чоловіча (окситонна).

2. Жіноча (парокситонна).

Походження термінів «чоловіча» і «жіноча» рима пов’язане з французькими прикметникам, що в чоловічому роді мають наголос на останньому складі (vif — живий), а в жіночому наголос падає на передостанній склад (vive — жива), бо «е» на кінці глухе.
Чоловіча (окситонна) називається така рима, в якій наголос на останньому складі (чужинí — менí); ця рима має сильне звучання.

Козак на північ прудко мчИть,
Козак не хоче відпочИть.
Копито сніг примерзлий б’Є,
Луною дзенькіт оддаЄ.
Безлюддя й пустка навкругИ.
Кошлаті гачарі. СнігИ.
(М. Бажан).
Цей чотиристопний ямб з чоловічими римами звучить і уривчасто падає, як удар меча, що вражає свою жертву. Пружність, енерґія і звучне одноманітне падіння його надзвичайно гармонує з зосередженим почуттям, незламною силою могутньої натури й трагічним становищем героя твору.
Жіноча (парокситонна) називається така рима, в якій наголос на передостанньом складі (бýду — забýде). Жіноча рима надає закінченню рядків м’якого звучання. Вірші з жіночими римами, не маючи наголосів на кінцях рядків, можуть завдяки цьому набувати певної співучості.
Наприклад:
 
Тихий сон на горах хОдить,
За рученьку щастя вИдить.
  І шумлять ліси вже тИхше,
  Сон мені квітки колИше.
Спіть, мої дзвіночки сИні,
Дикі рожі в полонИні!


 


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.