Значення творчості Т. Шевченка

Мета: показати велич і неповторність творчої спадщини Шевченка, його значення для розвитку української літератури, історії, перевірити набуті учнями знан­ня з теми; розвивати естетичні смаки школярів, уміння застосовувати знання, спостережливість; ви­ховувати на прикладі життя й діяльності Кобзаря активну любов до рідної землі, свого народу, його мови й культури.
Обладнання: чистий білий рушник, на столі — червоні й чорні стрічки-візерунки (витинанки), діафільм «Наш Коб­зар», записи пісень («Два кольори», «Пісні про вели­кого Кобзаря»), карта перевезення праху Шевченка в Україну, підручник, тексти; на дошці записано епіграф до уроку:
І на тім рушничкові Оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, і вірна любов
(Андрій Малишко).

ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1. Улюблена поезія з «Кобзаря».
2. Бесіда з учнями на тему «Кобзар у моєму житті».
МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ
Бесіда з учнями.
1. Чим є рушник у житті українців?
2. Якими кольорами його найчастіше вишивають?
3. Що символізують чорний і червоний кольори? (Звучить приспів пісні О. Білаша «Два кольори»).

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Вступне слово вчителя.
Сьогодні ми будемо «вишивати» на цьому білому рушникові жиг і долю нашого великого поета Тараса Шевченка. Рушник поки щі чистий, бо не з'явився ще на світ Божий той, кому судилося ста пророком України.
(Проектується малюнок рідної хати Шевченка).

СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Літературна композиція «У тій хатині, у раю я бачив пекло...».
Учень. 9 березня 1814 року
В похилій хаті край села, Над ставом чистим і прозорим Життя Тарасику дала Кріпачка-мати, вбита горем (Виходять малий Тарас та його мати).
Мати. Як гірко, як нестерпно жаль,
Що долі нам нема з тобою! Ми вбогі, змучені раби, Не маєм радісної днини, Нам вік доводиться робить, Не розгинаючи і спини (Тарас дивиться на хату).
Тарас. У тій хатині, у раю,
Я бачив пекло... Там неволя. Робота тяжкая, ніколи І помолитись не дають.
(Дивиться на матір і обнімає її).
Там матір добрую мою Ще молодую — у могилу Нужда та праця положила.
(Тарас і мати виходять).

Бесіда з учнями.
1. У яких творах Шевченко згадує своє дитинство?
2. Хто з письменників писав про Шевченка, зокрема про дитинство? (С. Васильченко «В бур'янах»; Д. Бедзик вільник»; О. Іваненко «Тарасові шляхи»).
3. Яким же кольором ми позначимо ось ці перші стібки на рушникові?
4. А чи були в дитинстві Тараса радісні дні? (Любов до малого хлопчика сестри Катерини, його подорож до залізних стовпів, розповіді діда Івана про Коліївщину і золотий червонець, який дав гайдамаці (прадідові Тараса) сам Максим Залізняк; друж­ба Тарасика та Оксани Коваленко).
2) продовження літературної композиції.
(Виходять Тарас і Оксана).


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.