Т. Шевченко «Катерина» — ліро-епічна соціально-по­бутова поема. Народознавство в поемі

Мета: висвітлити проблеми соціальної нерівності і тяжкої долі селянки в тогочасному суспільстві, засобами ви­разного читання викликати співчуття до трагедії Ка­терини та осуд безчесної поведінки офіцера; розвива ти любов до образного слова, емоційне сприйняття поетичних текстів, спостережливість, уміння узагаль­нювати; виховувати співчутливе ставлення до скрив­джених, бажання допомогти ближньому.
Обладнання: репродукції картин Т. Шевченка, І. Їжакевича «Ка­терина», підручник, тексти.

ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
1. Розповісти про найважливіші факти з життя Т. Г. Шевченка.
2. Дати характеристику ранньої творчості Шевченка.
3. Жанрові особливості ранньої творчості Кобзаря.
4. Виразне читання уривків з балад «Причинна», «Тополя» та ін.
5. Визначити художні особливості балад Шевченка.
6. На які періоди поділяється творчість поета?
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Пояснення вчителя за планом.
1. Поема «Катерина» — схвильована розповідь про трагічну долю матері-покритки й дитини-безбатченка в тогочасному суспільстві.
2. Життєва історія Катерини.
3. Народження позашлюбної дитини штовхає батьків на жорсто­кий крок: вони виганяють дочку з дому.
4. Катерина вирушає в тяжкі мандри з малим сином на руках.
5. Загибель Катерини і гірка доля малого Івася.

Скласти план до змісту поеми. Зразок плану
1. Поет застерігає дівчат не вірити панам-офіцерам.
2. Щире кохання Катерини.
3. Москаль-офіцер покинув Катерину.
4. Батьки зрікаються Катерини.
5. Поневіряння Катерини-матері.
6. Зустріч покритки з коханим Іваном-москалем.
7. Офіцер відмовляється від Катерини і від сина.
8. Розпач Катерини.
9. Катерина залишає сина напризволяще.
10. Самогубство Катерини.
11. Зустріч сина з батьком.
Переказ змісту поеми за планом з використанням цитат.

Бесіда з учнями.
1. Що вам відомо про морально-етичні правила поведінки дівчи­ни того часу?
2. Чому, на вашу думку, звичаєві правила були такими жорсто­кими?
3. Чи слід ці правила повернути в наше суспільство? Якщо так, то в якій мірі?
4. Ваше ставлення до вчинку батьків Катерини?
5. Чим ви можете виправдати поведінку Катерини?
6. Чи страждає моральність нашого суспільства через відсутність таких вимог до поведінки молоді?
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Скласти цитатний план до змісту поеми «Катерина».
 


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.