Чергування

 

Словникові диктанти і вправи

До поданих слів дібрати іншу форму чи слово, які б ілюстрували чергування голос­них. Пояснити причини цього чергування або його відсутність.

1.  Водопою, доходу, каменя, льоду, коня, ніч, осіб, батьків, братового, братова, Канева, Києва, вівса, сто­яти, сільський, робітник, вільний, будівник, вісь, вівця.

2.   Вікон, земель, казок, витер, вогню, дна, смуток, сон, травня, лоба, можу, лева, марок, папок, форм, го­лод, мороз, волос, зелень, поріг, оберіг, значення, гніт, колір.

3.   Гребінець, дзвінок, вікно, гілок, ніжок, містка, борода, голова, болото, дерево, бездоріжжя, безго­лів'я, повноголосся, насіння, враження, борець, вибо­рець, сорок, колод, гаврилівський, діловод, хлібороб, пророк, Грабовський, Желехівський.

4.   Вечеря, джерело, ніженька, чернетка, четвертий, щетина, будиночок, пшоно, пшениця, меншості, свіжості, на вечорі, у пшоні, нашої, вечоріти, чорніти, чорнити, на чолі, печений, жона, черешня.

Дати історичний коментар до чергування приголосних у наведених словах.

1.Нога — ніженька — на нозі, рука — рученька — на руді, муха — мушка — на мусі, рука — ручка — на ру­ці, бік —• бічний — на боці, рух — рушити — в русі, ку­лак— кулачок — в кулаці, вухо — вушний — у вусі, крига — крижаний — на кризі, око — очний — в оці, ва­га — важкий — на вазі, аптека — аптечний ;— в аптеці, техніка — технічний — в техніці, тік — на тоці, рух — в русі — рушити, птах — птасі — пташиний, спати — сплю, знань — знання, хлопець — хлоп'ята, голуб — го­луб'ята, жонатий — женю, роздоріжжя — роздоріж.

2. Берегти — бережу, пекти — печу, дух — душа, ра­дити — раджу, водити — воджу, котити — кочу, крути­ти — кручу, мазати — мажу, різати — ріжу, носити — ношу, місити — мішу, їздити — їжджу, мостити — мо­щу, плескати — плещу, манити — маню, гребти — греб­ля, творити — творю, просторіччя — просторіч, коло­ти — колю, варити — варю, любити — люблю, топи­ти — топлю, поле — поля, здоровий — здоров'я, весіль — весілля.

Пояснити умови і необхідність евфонічного чергування звуків.

1.  Наш учитель, там у житах, у хаті було темно, зробив це... у Львові, училася в інституті, в її образі бачу надію, вправа — управа, вдача— удача, вклад — уклад, власний, взаємини, увага, ударник, умова, указ, вступний, уважність, пішла в школу, пішов у поле, хо­тів би — хотіла б, в вік — у вік.

2.  Вірю в пам'ять і серце людське, і приходить до мене весна, Марійка й Оленка, на траві й квітках ро­синки, імення — ймення, іти — йти, дні й ночі, Олена і Йосип, ввімкнення — увімкнення, лиш сьогодні — ли­ше сьогодні — лишень сьогодні.

3. Разом із сходом сонця, клас із тридцяти учнів, війнув зі сходу вітер, брати зошит зі стола, подаруй зо дві ручки, сьогодні зі (зо) мною, з любов'ю до неї, йдуть із (з) прапорами.

4. Над нами — наді мною, вона ж прийшла вчора — він же прийшов учора; учитель увійшов — учителька ввійшла; він і вона — вона й він; прийшла в інсти­тут — приїхав у місто; від'їхати — відійти; прочитав би — прочитала б; з'явилася зірка — з'явилась учора.

 

 


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.