Словникові диктанти і вправи
До поданих слів дібрати іншу форму чи слово, які б ілюстрували чергування голосних. Пояснити причини цього чергування або його відсутність.
1. Водопою, доходу, каменя, льоду, коня, ніч, осіб, батьків, братового, братова, Канева, Києва, вівса, стояти, сільський, робітник, вільний, будівник, вісь, вівця.
2. Вікон, земель, казок, витер, вогню, дна, смуток, сон, травня, лоба, можу, лева, марок, папок, форм, голод, мороз, волос, зелень, поріг, оберіг, значення, гніт, колір.
3. Гребінець, дзвінок, вікно, гілок, ніжок, містка, борода, голова, болото, дерево, бездоріжжя, безголів'я, повноголосся, насіння, враження, борець, виборець, сорок, колод, гаврилівський, діловод, хлібороб, пророк, Грабовський, Желехівський.
4. Вечеря, джерело, ніженька, чернетка, четвертий, щетина, будиночок, пшоно, пшениця, меншості, свіжості, на вечорі, у пшоні, нашої, вечоріти, чорніти, чорнити, на чолі, печений, жона, черешня.
Дати історичний коментар до чергування приголосних у наведених словах.
1.Нога — ніженька — на нозі, рука — рученька — на руді, муха — мушка — на мусі, рука — ручка — на руці, бік —• бічний — на боці, рух — рушити — в русі, кулак— кулачок — в кулаці, вухо — вушний — у вусі, крига — крижаний — на кризі, око — очний — в оці, вага — важкий — на вазі, аптека — аптечний ;— в аптеці, техніка — технічний — в техніці, тік — на тоці, рух — в русі — рушити, птах — птасі — пташиний, спати — сплю, знань — знання, хлопець — хлоп'ята, голуб — голуб'ята, жонатий — женю, роздоріжжя — роздоріж.
2. Берегти — бережу, пекти — печу, дух — душа, радити — раджу, водити — воджу, котити — кочу, крутити — кручу, мазати — мажу, різати — ріжу, носити — ношу, місити — мішу, їздити — їжджу, мостити — мощу, плескати — плещу, манити — маню, гребти — гребля, творити — творю, просторіччя — просторіч, колоти — колю, варити — варю, любити — люблю, топити — топлю, поле — поля, здоровий — здоров'я, весіль — весілля.
Пояснити умови і необхідність евфонічного чергування звуків.
1. Наш учитель, там у житах, у хаті було темно, зробив це... у Львові, училася в інституті, в її образі бачу надію, вправа — управа, вдача— удача, вклад — уклад, власний, взаємини, увага, ударник, умова, указ, вступний, уважність, пішла в школу, пішов у поле, хотів би — хотіла б, в вік — у вік.
2. Вірю в пам'ять і серце людське, і приходить до мене весна, Марійка й Оленка, на траві й квітках росинки, імення — ймення, іти — йти, дні й ночі, Олена і Йосип, ввімкнення — увімкнення, лиш сьогодні — лише сьогодні — лишень сьогодні.
3. Разом із сходом сонця, клас із тридцяти учнів, війнув зі сходу вітер, брати зошит зі стола, подаруй зо дві ручки, сьогодні зі (зо) мною, з любов'ю до неї, йдуть із (з) прапорами.
4. Над нами — наді мною, вона ж прийшла вчора — він же прийшов учора; учитель увійшов — учителька ввійшла; він і вона — вона й він; прийшла в інститут — приїхав у місто; від'їхати — відійти; прочитав би — прочитала б; з'явилася зірка — з'явилась учора.