Євген Плужник: трагізм долі та гуманізм світовідчуття. Філософська лірика поета

 

Нащадки безсторонні

простять мені і помилки, й вагання,

і пізній сум і, і радість передчасну…

Є.Плужник

Мета: - засвоїти основні віхи життя поета;

-         визначити філософські мотиви лірики Є.Плужника;

-         розвивати навички виразного читання поетичних творів;

-         виховувати в учнів любов та повагу до художнього слова.

Тип уроку: урок вивчення біографії письменника та поглибленого аналізу поезій..

Обладнання та матеріали: портрети Є.Плужника, збірки поезії, підручники.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Учень зачитує лист Євгена Плужника до дружини.

"Галча моє!

Це не дрібничка, що пишу я тобі чорнилом, але разом з тим - це величезну має вагу: я хочу, щоб надовго, на все своє й моє життя, зберегла цей лист - найрадісніший, вір мені, з усіх листів,що я коли-небудь писав тобі. Галю, ти ж знаєш, як рідко я радів і як багато треба для того, і от тепер, коли я пишу тобі, що сповнює мені груди почуття радости -так це значить, що сталося в моїм житті те, чому й ти разом зо мною - я знаю - радітимеш. У мене мало зараз потрібних слів - мені б тільки хотілося пригорнути тебе так міцно, щоб відчула ти всім єством твоїм, що пригортає тебе чоловік, у якого буяє життєва сила і в м'язах, і в серці, і в думках. Я пишу тобі, а надворі,за вікном, сонце - і мені, їй-богу, так важко стримати себе, щоб не скрикнути: яке хороше життя, яке прекрасне майбутнє в людини, що на це майбутнє має право! Я цілую тебе, рідна моя, і прошу: запам'ятай дату цього листа, як дату найкращого з моїх днів.

28.03.35

Твій Євген".

2.     Слово вчителя

Це лист Євгена Плужника до дружини. Перед нами два портрети. Він молодий. А інших фотографій і не існує, бо помер митець у 38 років. Жахлива ненажерлива істота тоталітарної системи поглинула і його. 2 грудня 1934 року уповноважена секретно-політичного відділу НКВС Гольдман скомпонувала постанову, у якій Плужник звинувачував ся в тому, що він «є членом контрреволюційної організації, був зв’язаний з націоналістичною групою письменників, вів контрреволюційну роботу. Знав про практичну діяльність організації по підготовці терактів». На підставі цього зроблено висновок: «Перебування його на волі є соціально небезпечним, він підлягає утриманню в спецкорпусі Київського обласного управління НКВС».

3.     Презентація учнів за біографією Є.Плужника

ІV. Аналіз поезій

Учень зачитує виразно поезію «Для вас, історики майбутні…».

Учитель: До кого звернена ця поезія?

Учень: До істориків.

Учитель: А чому саме до істориків?

Учень: Бо саме вони створюють історію, формують загальне ставлення в суспільстві до тих чи інших подій.

Учитель: Яка часова проекція (проміжок) наявна в поезії?

Учень: Теперішнє (звернення ліричного героя), минуле («…натхненні свята, Що в них росила землю кров»), майбутнє («золоті натхненні будні»).

Учитель: Як за допомогою цих часових проміжків виявляється всемасштабність мислення автора?

Учень: Автор бачить події в цьому світі взаємопов’язано, замислюється над причинно-наслідковим зв’язком між ними.

Учитель: Як слова «війна і робітничий рух» характеризують історичну долю народу?

Учень: За допомогою слова «війна» автор лаконічно малює страшну подію кровопролиття та духовного занепаду, а «робітничий рух» характеризує ідеологічність радянської доби.


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.