Мета: розкрити особливості композиції поеми, розповісти про трагічні сторінки історії українців та інших слов'янських народів; розвивати відчуття образного слова, уміння зіставляти історичні факти з художні викладом подій та робити висновки; виховувати повагу до історичної правди, до подвижників, які гинули за свій народ.
Обладнання: ілюстрації до твору, підручник, тексти.
ХІД УРОКУ
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
Бесіда з учнями.
1. Поясніть значення епіграфа до поеми «Сон» для розуміння ідейного спрямування твору.
2. До яких художніх засобів вдається поет, зображуючи царя, царицю, вельмож?
3. Чому ми вважаємо поему «Сон» одним із кращих творів з погляду реалістичного зображення життя народу?
Виразне читання напам'ять уривка з поеми.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Бесіда з учнями за поемою «Єретик».
1. Поясніть назву поеми і присвяту.
2. Що спонукало автора до написання твору?
3. У чому поет вбачає причини розбрату між слов'янами?
4. Чому автора так хвилює доля чеського народу?
5. Слов'янофіли вважали Яна Гуса релігійним реформатором, Шевченко ж показує його борцем за соціальне та національне визволення чеського народу. Як ви оцінюєте цю історичну постать?
6. Як поет характеризує Папу Римського, ченців? Які зображувально-виражальні засоби для цього використовує?
7. Яким ви уявляєте Яна Гуса?
8. Яка головна думка поеми?
Самостійна робота з текстом.
Виписати приклади художніх засобів, вжитих у поемі.
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Знайдіть у поемі «Єретик» місця, де Шевченко розмірковує над причинами втрати незалежності західними слов'янами. Прокоментуйте їх.
2. У чому оптимізм поеми?
3. У чому сила Яна Гуса? Наведіть цитати з твору.
4. Розкрийте спорідненість мотивів поем «Єретик» і «Кавказ».
5. Прочитайте посвяту Шафарикові від «Запалили у сусід до «Усобищ лютую змію». Розкрийте символіку виведе образів.
6. Зробіть аналіз уривка з поеми від «Отак Гуса ченці осули...» до «Старий Жижка з Таборова махнув булавою».
7. Які думки повідує Ян Гус у монолозі-молитві? Яку відіграють вжиті тут зображувальні засоби?
8. Поясніть значення риторичних запитань у передсмертно монолозі Яна Гуса.
9. Наведіть приклади контрастів у поемі. Яка їх роль у зображенні Яна Гуса та його супротивників?
10. Як тримався на суді і перед смертю Ян Гус? Зробіть висно про його характер. Яке ваше ставлення до цієї історичної статі?
11. Який епізод твору справив на вас найбільше враження і чому.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитати поему Т. Шевченка «Великий льох».