Історико-романтична поема Володимира Сосюри «Мазепа»

 

Навколо радощів так мало…

Який у чорта «днів бадьор»,

Коли ми крила поламали

У леті марному до зорь.

В.Сосюра.

Мета:  - визначити високий патріотичний пафос поеми;

-         з'ясувати проблему вождя і народу в «Мазепі»;

-         розвивати навички аналізу творів;

-         виховувати в учнів почуття патріотизму та поваги до Батьківщини.

Тип уроку: урок поглибленого аналізу поеми.

Обладнання та матеріали: портрети В.Сосюри, збірки поезії, підручники.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Перевірка домашнього завдання

Учитель: Як називається перша збірка поезій В.Сосюри?

Учень: «Поезії».

Учитель: Чи працював письменник у галузі художнього перекладу?

Учень: Так, він перекладав Пушкіна, Лермонтова.

Учитель: У яких жанрах працював В.Сосюра?

Учень: Сосюра писав вірші, епопею «Залізниця», що складається з 5 сюжетно пов’язаних поем, драматичні мініатюри, роман у віршах «Червоногвардієць».

ІV. Аналіз поеми

Учитель: Що вам відомо про Івана Мазепу?

Учень: Він був гетьманом України більше 20 років. Багато зробив для розбудови традицій та культурного розвитку держави. Проте був підданий анафемі, бо пішов на союз зі швецьким королем, щоб підкорити Росію. Це суперечлива постать в історії України.

Учитель: Як виписаний політичний шлях Мазепи в поемі?

(Учень на дошці зображає схему

Паж короля Польщі – робота в Криму на виноградниках – писар у Січі – гетьман – змова з Карлом XІІ іти на Росію – поразка – Молдова – дно річки Дунай).

Учитель: Яка основна тема вступу та як він пов'язаний з поемою?

Учень: У вступі говориться про трагічну долю України, її високі поривання, але безнадійні результати. Ліричний герой освічується у коханні Україні. Так само і в поемі виписано нещасну долю держави та невзаємну любов Мазепи до неї.

Учитель: У якій ролі постає перед нами Мазепа на початку поеми? Чи задоволений він своєю роллю?

Учень: На початку поеми Мазепа – паж польського короля. Не зважаючи на своє становище, він все ж сумує за Україною.

Учитель: Яке ставлення короля до Мазепи?

Учень: Як батька до сина, що підтверджують слова «О, як душа моя болить! Не покидай мене, Іване! Ти – як дитя моє кохане… Без тебе сумно буде жить. Твої страждання серце крають, Моє ти сонечко ясне: Я все, я все тобі прощаю, Тільки не кидай мене!».

Учитель: Чому Кочубей написав Перту, що Мазепа готує повстання?

Учень: За намовою дружини, яка кохала Мазепу і не могла змиритися з взаємними почуттями своєї доньки та гетьмана.

Учитель: Як ви оцінюєте змову з Карлом XІІ іти на Росію? А як це оцінив народ?


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.