Громадянська лірика Лесі Українки та Олени Теліги

Мета: показати роль громадянської лірики Лесі Українки та О. Теліги на шляху духовного зростання нації на тлі різних суспільно-політичних епох, ознайомити з основними мотивами творів патріотичного звучан­ня видатних українських поетес; формувати відчуття глибини і краси рідного слова; розвивати творчі здібності; виховувати громадянську зрілість, мужність, національну гідність, почуття відповідальності за долю України.
Обладнання: портрети Лесі Українки та О. Теліги, збірки поезій та критичних статей, музичні записи, схеми опрацювання навчального матеріалу.
 Епіграф: По їхніх плодах ви пізнаєте їх...
(Євангеліє від св. Матвія, 7-16).

Записи на дошці:
Жадаю віри в ту велику силу,
що... всіх людей збере в громаду вільну...
(Леся Українка )
... Перейдемо ми на свої дороги... Щоб взяти повно все, що нам належить, І злитись знову зі своїм народом.
(О. Теліга)

Повідомлення теми, мети
Вступне слово вчителя
Цей урок присвячуємо живому, невмирущому слову поезії двох представ­ниць славного, талановитого українського жіноцтва, що возвеличили край наш перед світом своєю громадянською мужністю та національним поетич­ним спадком. Йтиметься про Лесю Українку, володарку "меча двусічного" у слові, та її щиру послідовницю, поетку "вогненних меж і крицевої ніжності " Олену Телігу. Предметом обговорення буде життєвий і літературний подвиг поетес, основні мотиви їхньої громадянської лірики.

Чи можуть бути багатшими плоди людських діянь на землі, як ті, що їм належить майбутнє? Саме такі плоди, зроджені з могутності духу й титанічної праці розуму й серця видатних наших попередниць, нам належить сьогодні
пізнати, щоб згодом творити власні, не менш вагомі засіви на нивах грядущо­го України.
(Запис учнями теми й епіграфа).
Ліричний вступ (звучить "Аве, Марія" Й.-С. Баха).

Учениця від імені Лесі Українки.
Мої любі, до мене ходіть! я сама. Поговоримо думами тихо. Межи мною і вами нікого нема - не розлучить ні щастя, ні лихо... Часи глухонімії не заглушать Дзвінких думок, коли б вони могли Збудить луну і розтроюдить душу В серцях людей, що мохом поросли... Жадаю віри в ту велику силу, що розумом просвітить найтемніших і всіх людей збере в громаду вільну без пастиря-дозорця і без пана, а не в отару з пастухом свавільним. Учень. Її творчість "глибоко національна в своїй основі, всім змістом своїм зв'язана нерозривно з життям народу... Наше громадянство не встигало йти за цим захоплюючим, бурним потоком натхнення..."
(М. Грушевський).

Учень. "Се талант наскрізь мужній, хоч не позбавлений жіночої грації і ніжності... її поезія - то огнисте оскарження того гніту сваволі, під яким стогне Україна"
(І. Франко).

Учениця від імені Лесі Українки.
"Мені сором, що ми такі невільні, що носимо кайдани і спимо під ними спокійно."
"... у нас на Україні ще багато мусить загинути марне, поки що-небудь людське вийде. І я, і всі мої товариші, певне, роковані на марну згубу, та й нехай, якби ж з того просвіток був комусь» (Леся Українка, з листів до М. Косача і М. Драгрманова).

Учениця від імені О. Теліги.
Усе - лише не це! Не ці спокійні дні, Де всі слова у барвах однакових, Думки, мов нероздмухані вогні, Бажання в запорошених оковах. Якогось вітру, сміху чи злоби! Щоб рвались душі крізь іржаві ґрати,
Щоб крикнув хтось: ненавидь і люби - І варто буде жити чи вмирати! Ти в тінь не йди. Тривай в пекучій грі. В сліпуче сяйво не лякайсь дивиться - Лише по спеці гряне жданий грімені
Із хмар ковзне-багнетом-блискавиця.


У випадку копіювання матеріалів на інший сайт обов'язковою є моя письмова згода
та пряме індексоване посилання на linguistika.com.ua
© 2012

Вы можете отметить интересные вам фрагменты текста, которые будут доступны по уникальной ссылке в адресной строке браузера.